Fizykoterapia

Czym jest fizykoterapia?

Podczas fizykoterapii wykorzystujemy następujące metody:

– Promieniowanie laserowe. Fizykoterapia przy użyciu promieniowania laserowego, zalecana jest pacjentom w celu łagodzenia dolegliwości bólowych spowodowanych urazami (złamania, skręcenia, stłuczenia tkanki łącznej i urazy torebek stawowych). Naświetlanie laserem dobrze wpływa na łagodzenie bólów reumatoidalnych i bólu związanego z patologicznymi zmianami w kręgosłupie.

– Pole magnetyczne. Fizykoterapia przy użyciu zjawiska pola magnetycznego ma efekt terapeutyczny w dolegliwości bólowych i stanów zapalnych rozmaitego pochodzenia. Pole magnetyczne jest stosowane w terapii zapalenia narządów jamy brzusznej, w dolegliwościach związanych ze zmianami reumatoidalnymi oraz po urazach.

– Prąd. W fizykoterapii wykorzystywane jest również zjawisko prądu elektrycznego. Zabiegi fizykoterapii z zastosowaniem prądu (zmiennego lub stałego) zalecane są do łagodzenia bólu, w dolegliwościach reumatycznych, przy urazach kończyn i w terapii stanów zapalnych skóry. Fizykoterapię prądem stosuje się również w celu leczenia stanów zwyrodnieniowych kości i stawów.

– Ultradźwięki. Tego rodzaju fizykoterapia działa przeciwzapalne i przeciwbólowe. Stosuje się ją w stanach zapalnych mięśni i stawów oraz do łagodzenia dolegliwości spowodowanych chorobami zwyrodnieniowymi i reumatycznymi.

– Terapia zimnem (krioterapia). W tego rodzaju fizykoterapii wykorzystuje się niską temperaturę (poniżej 0 stopni Celsjusza; w krioterapii stosuje się temperaturę rzędu nawet -176 stopni Celsjusza). Niska temperatura powoduje skurcz naczyń krwionośnych oraz spowolnienie przepływu krwi. Fizykoterapię z użyciem niskich temperatur, stosuje się najczęściej w celu łagodzenia bólu, przy urazach i chorobach zwyrodnieniowych oraz jako element profilaktyki osteoporozy. Zabieg polega na schładzaniu zmienionego chorobowo miejsca za pomocą ciekłego azotu lub ciekłego chlorku etylu.