Rehabilitacja kardiologiczna

Czym jest rehabilitacja kardiologiczna?

Rehabilitacja kardiologiczna jest sumą działań medycznych, stosowanych u pacjentów po incydentach kardiologicznych (zawał mięśnia sercowego, choroba niedokrwienna, wylew, przemijający atak niedokrwienny, udar, nadciśnienie, stan po zabiegach angioplastyki naczyń wieńcowych, operacjach kardiochirurgicznych), koniecznych do usunięcia lub zmniejszenia przyczyn leżących u podłoża choroby.

Rehabilitacja kardiologiczna stwarza optymalne warunki fizyczne, psychiczne i społeczne, w celu umożliwienia pacjentowi powrotu do prawidłowego funkcjonowania w życiu społecznym i zawodowym.

Niestety pacjenci i lekarze bardzo często lekceważą rehabilitację kardiologiczną.

Jest ona bardzo ważna, ponieważ ratuje życie i zapobiega nawrotom choroby.

Kompleksowa rehabilitacja kardiologiczna zmniejsza umieralność wśród pacjentów o około 40%.

Cele rehabilitacji kardiologicznej:

• skrócenie okresu leczenia i szybszy powrót do zdrowia,
  • zmniejszenie ryzyka wystąpienia nawrotów,
  • zapobieganie inwalidztwu,
  • przywrócenie równowagi psychicznej.

Zajęcia są prowadzone w oparciu o Program Sekcji Rehabilitacji Kardiologicznej i Fizjologii Wysiłku Polskiego Towarzystwa Kardiologicznego. Pacjentem opiekuje się zespół, składający się z lekarza, pielęgniarki, fizjoterapeuty, psychologa i dietetyka. Zajęcia trwają 4 – 8 tygodni, składają się z badań diagnostycznych, ćwiczeń usprawniających, edukacji z zakresu chorób serca i dietetyki. Przedstawiane są techniki relaksacji i sposoby radzenia sobie ze stresem.

Rehabilitacja po zawale – liczy się czas!

Pacjent, który przeszedł zawał, po wypisaniu ze szpitala powinien kontynuować swoje leczenie, by uniknąć kolejnych ostrych stanów lub operacji. Zaleca się, aby rehabilitacja po zawale rozpoczęła się najszybciej jak to możliwe. W Klinice AMED pacjent może realizować program terapii na oddziale stacjonarnym lub dziennym.

Rehabilitacja po zawale na oddziale stacjonarnym zapewnia komfort pacjentowi i redukuje problem dojazdów. W Klinice AMED przygotowaliśmy 1, 2 i 3-osobowe pokoje. W każdym z nich znajduje się węzeł sanitarny, dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Zapewniamy również miejsca noclegowe dla osób wspierających pacjenta.

Zawał wymaga szybkiej reakcji medycznej oraz rehabilitacyjnej. Wiemy, jak ważny jest w tym przypadku czas. Dlatego nasi pacjenci otrzymują kompleksowy, indywidualny program terapii i pomoc w powrocie do utraconej sprawności.

Udar niedokrwienny dotyka coraz większej liczby pacjentów

Udar jest jednym z najczęstszych powodów niepełnosprawności. Dlatego rehabilitacja po udarze powinna rozpocząć się jak najszybciej, by uniknąć trwałych konsekwencji choroby lub ich pogłębienia. Udar niedokrwienny dotyczy aż 85-90% pacjentów.

Rehabilitacja po udarze umożliwia pacjentom powrót do utraconej sprawności. Im szybciej rozpocznie się terapia, tym lepsze będą jej efekty. Indywidualnie dobrany program pozwala na polepszenie rokowań. Rehabilitacja po udarze mózgu trwa zazwyczaj 8 tygodni, chociaż wiele zależy od stanu pacjenta.

Coraz częstszą chorobą wśród naszych pacjentów jest TIA (przemijający atak niedokrwienny). To zaburzenie krążenia mózgowego ustępuje w ciągu 24 godzin. Jeżeli terapia nie zostanie jednak wdrożona w odpowiednim momencie, konsekwencje mogą być długotrwałe. Jednym z najpoważniejszych skutków TIA jest udar mózgu.

Dlatego w klinice AMED zapewniamy również terapię dla pacjentów po TIA (przemijający atak niedokrwienny).

Rehabilitacja po wylewie warto rozpocząć jak najszybciej

Dlaczego rehabilitacja po wylewie powinna być wdrożona w ciągu 3 do 6 miesięcy od opuszczenia szpitala? Występująca w tym czasie, pourazowa plastyczność mózgu zwiększa szanse na powrót do sprawności sprzed wylewu. Dlatego tak ważna natychmiastowa reakcja i wdrożenie terapii.

W naszej klinice pomagamy zarówno pacjentom, którzy przeszli udar niedokrwienny, jak i krwotoczny, czyli wylew. Indywidualne podejście do pacjentów sprawia, że możemy osiągnąć jeszcze większe efekty. Jeżeli potrzebujesz pomocy specjalistów, ponieważ przeszedłeś wylew lub udar niedokrwienny, w klinice AMED znajdziesz potrzebne wsparcie.

Pamiętaj, rehabilitacja po wylewie lub mikroudarze zwiększa szansę na powrót do sprawności i redukcję ryzyka nawrotu choroby.

Leczenie nadciśnienia poprzez fizjoterapię

Nadciśnienie tętnicze dotyczy milionów Polaków i stało się chorobą cywilizacyjną. W AMED Klinika wdrażamy właściwe leczenie nadciśnienia za pomocą rehabilitacji. Jednym z efektów regularnie realizowanego, indywidualnego programu terapii jest  spadek ciśnienia tętniczego. Leczenie nadciśnienia poprzez rehabilitację może również ograniczyć zapotrzebowanie na przyjmowane leki.

Nadciśnienie tętnicze zwiększa ryzyko udarów i chorób sercowo-naczyniowych. Celem rehabilitacji jest poprawienie ukrwienia, ograniczenie stwardnienia tętnic oraz dążenie do odprężenia.