Migrenowy, klasterowy, przewlekły,
napięciowy ból głowy – leczenie

Mocny ból głowy to jedna z najczęstszych dolegliwości wśród Polaków. Od czego mogą pochodzić takie dolegliwości? Przyczyna może mieć ogromny wpływ na to, jak przebiega leczenie. Bóle głowy dzieli się na: pierwotne i wtórne. Sprawdź metody rehabilitacji w AMED-Klinika.

Mocny ból głowy

Mocny ból głowy może mieć różne przyczyny, od których zależy dalsze leczenie. Wśród nich pojawiają się między innymi: problemy z kręgosłupem w odcinku szyjnym, zbyt mocne napięcie mięśni, nadwyrężenie, stres czy też nagły uraz. Każdy z tych elementów może wpływać na częste bóle głowy. Bez wątpienia takie dolegliwości ograniczają komfort oraz uniemożliwiają poprawne funkcjonowanie na co dzień.

Częste bóle głowy – przyczyny

Mocny ból głowy, który pojawia się niemal codziennie, utrudnia codzienne funkcjonowanie. Dolegliwości bólowe mogą mieć charakter pierwotny lub wtórny. Leczenie rehabilitacyjne pomoże Ci, kiedy pojawiają się:

• Napięciowe bóle głowy, które wynikają z uczucia ciążenia, które obejmuje całą głowę. Pojawia się najczęściej u osób narażonych na ciągły stres. Napięciowy ból to nawet 80% dolegliwości u wszystkich pacjentów.
  • Silne, migrenowe bóle głowy, które przypominają pulsowanie pochodzące z wnętrza głowy. Trwają nawet przez kilka dni. Przyczyną może być w tym przypadku odwodnienie, niedożywienie, zaburzenia hormonalne.
  • Klasterowe bóle głowy to bardzo ostre, przeszywające bóle, które obejmują zazwyczaj jedną stronę twarzy lub oka.

Powyżej wymienione dolegliwości bólowe mają charakter pierwotny. Pojawiają się również wtórne, częste bóle głowy. Ich przyczyną mogą być między innymi: alergia, stan zapalny zatok, zaburzenia hormonalne, nadmierne spożywanie kofeiny, nadciśnienie czy też spożywanie niektórych leków.

Migrenowy, klasterowy, napięciowy ból głowy – objawy

Jeżeli zastanawiasz się, czy Twoje dolegliwości to migrenowy, klasterowy czy też napięciowy ból głowy, objawy opisane poniżej pomogą Ci wstępnie ocenić sytuację. Pamiętaj jednak, aby zawsze konsultować się ze specjalistami.

• Napięciowe bóle głowy, czyli najczęściej występujące dolegliwości bólowe, charakteryzują się uczuciem ciążenia oraz bólu obejmującego całą głowę. Dodatkowo może występować: tkliwość, napięcie w okolicy szyi, karku i ramion.
  • Częste, klasterowe bóle głowy rozpoznasz po ostrym, przeszywającym bólu, który nierzadko jest w ogóle nie do zniesienia. Mogą pojawić się również takie objawy jak: pocenie, zaczerwienienie, łzawienie, a nawet obrzęk. Klasterowe bóle głowy pojawiają się w serii.
  • Mocny ból głowy o charakterze migrenowym obejmuje zazwyczaj jedną stronę głowy i trwają nawet po kilka dni. W tym czasie pojawia się również wrażliwość na dźwięki i światło, nudności, wymioty, zaburzenia pola widzenia.

Rehabilitacja pomoże Ci w przypadku leczenia pierwotnych dolegliwości bólowych. Poniżej znajdziesz najważniejsze informacje dotyczące tego, jak leczyć napięciowy ból głowy oraz pozostałe dolegliwości.

Jak leczyć napięciowy ból głowy? Leczenie silnych dolegliwości bólowych

Jeżeli pojawił się u Ciebie migrenowy, klasterowy lub napięciowy ból głowy, leczenie może opierać się między innymi na wprowadzeniu odpowiedniego programu rehabilitacyjnego.

Krok pierwszy polega w tym przypadku na zdefiniowaniu źródła bólu. Wśród najczęstszych pojawiają się: nadmierne napięcie mięśniowe, dawne urazy odcinka szyjnego kręgosłupa, niedrożność tętnic kręgowych, skutek przewlekłych chorób.

Kiedy pierwszy krok zostanie zrealizowany, przychodzi czas na drugi etap, czyli dalsze badania oraz ustalenie indywidualnego programu rehabilitacji.

Krok trzeci polega na wdrożeniu zabiegów, których celem jest wyeliminowanie nawrotów dolegliwości bólowych w dłuższej perspektywie.

Sposób na przewlekły, mocny ból głowy

Przewlekły, napięciowy ból głowy to jedna z najczęstszych dolegliwości, z jaką boryka się wielu naszych pacjentów. Nasi specjaliści są w stanie pomóc również, kiedy pojawiają się klasterowe bóle głowy czy też silne, migrenowe bóle głowy. Jakie metody wprowadzają nasi specjaliści?

• Terapia manualna, czyli stosowanie odpowiednich chwytów i manipulacji, które umożliwiają wykrywanie i leczenie zaburzeń. Ortopedyczna Terapia Manualna (OTM) skupia się na leczeniu dysfunkcji somatycznych, czyli bólu, nadmiernej lub ograniczonej ruchomości w stawach fizjologicznych.
  • Terapia MTG, czyli masaż tkanek głębokich, który prowadzi do rozciągnięcia napiętych mięśni powodujących ból. Metoda ta opiera się na wykonywaniu konkretnych ruchów przez pacjenta oraz jednoczesny masaż mięśnia przez fizjoterapeutę.
  • Terapia neurofizjologiczna (PNF, IBITA Bobath) – kompleksowa kinezyterapia, która opiera się na zasadach wykonywania czynności ruchowych. Wykorzystuje się ją do odzyskania utraconych lub redukowaniu zaburzonych umiejętności ruchowych.
  • Manipulacja powięzi (FM) – analiza systemu powięziowego w drodze oceny postawy i rozłożenia napięcia w ciele przy zastosowaniu testów ruchowych.
  • Rozluźnianie mięśniowo-powięziowe polega na masażu, który rozdziela złączone powięzi mięśni, przez co zwiększa mobilność i elastyczność tkanek miękkich.
  • Terapia poizometryczna relaksacją mięśni polega na maksymalnym rozciągnięciu mięśni oraz naprzemienne 10-sekundowe napinanie go i zwiększenie jego długości dłońmi.
  • Jeżeli odczuwasz przewlekłe bóle głowy, może pomóc Ci kinezyterapia, która opiera się na leczeniu ruchem, gimnastyce leczniczej oraz ćwiczeniach usprawniających. W AMED-Klinika łączymy ją często z fizykoterapią.