Leczenie zwyrodnienia stawów obwodowych
i kręgosłupa, czyli rehabilitacja

Zwyrodnienie stawów obwodowych i kręgosłupa to jedna z najczęstszych chorób układu ruchu. Obniżenie jakości oraz zmniejszenie ilości chrząstki stawowej powoduje ograniczenie sprawności. Jeżeli dotyczy również Ciebie, warto rozpocząć leczenie zwyrodnienia stawów obwodowych i kręgosłupa jak najwcześniej. Jak zaradzić zwyrodnieniu kręgosłupa lędźwiowego? Rehabilitacja w AMED-Klinika może Ci pomóc.

Co to jest zwyrodnienie stawów obwodowych i kręgosłupa?

Zwyrodnienie stawów obwodowych i kręgosłupa to problem, z którym boryka się coraz więcej Polaków. Najczęściej dotyka pacjentów po 40. roku życia. Może jednak pojawić się również w młodym wieku. Zadaniem chrząstki stawowej jest amortyzowanie ruchów stawu i umożliwienie przesuwania się powierzchni stawowych. Kiedy pojawia się zwyrodnienie stawów obwodowych i kręgosłupa, pojawiają się również uszkodzenia innych struktur. Dochodzi nawet do zmian w warstwie ścięgien oraz mięśni,

Choroba zwyrodnieniowa stawów dotyczy najczęściej: bioder, kolan, stóp, kostki. Tak naprawdę może dotknąć tak naprawdę każdego stawu. Jednocześnie należy zaznaczyć, że takie schorzenia powodują również bóle zwyrodnieniowe kręgosłupa.

Stany zwyrodnieniowe kręgosłupa mogą być następstwem siedzącego trybu życia, braku aktywności fizycznej. Choroba powoduje przedwczesne zniekształcenie kręgów oraz stawów między nimi. Najczęściej dotyczy odcinka szyjnego i lędźwiowego. Leczenie zwyrodnienia stawów obwodowych i kręgosłupa opiera się przede wszystkim na wdrożenie zmian do życia, rehabilitacja. Większość przypadków nie wymaga interwencji chirurga.

Objawy zwyrodnienia stawów obwodowych i kręgosłupa

Objawy zwyrodnienia stawów obwodowych to przede wszystkim dolegliwości bólowe. Mogą występować bez przerw lub tylko w poszczególne dni. Dotyczą różnych części stawu, jednego lub kilku stawów. Najczęściej jednak objawy bólowe zwyrodnienia stawów obwodowych pojawiają się w przypadku wykonywania codziennych czynności.

Innym objawem może być sztywność, czyli zesztywnienie stawu w wyniku przebywania w bezruchu. Zazwyczaj wystarczy jednak kilka minut, by wszystko wróciło do normy. Ten objaw zwyrodnienia stawów obwodowych nie występuje w każdym przypadku.

Choroba zwyrodnieniowa stawów może powodować również obrzęk, czyli twarde, czasami guzowate zgrubienie. W niektórych przypadkach pojawia się miękki obrzęk w wyniku zbierania się płynu w torebce stawowej. Podczas chodzenia występuje w takim przypadku trzeszczenie, chrobotanie.

Zmiany w sposobie chodzenia to również jeden z objawów zwyrodnienia stawów obwodowych. Przykurcz zgięciowy powoduje skrócenie kończyny. W efekcie występuje pochylona sylwetka, utykanie. Jeżeli pacjent cierpi na chorobę zwyrodnieniową, a dodatkowo ma krótszą kończynę, objawy mogą postępować znacznie szybciej.

Zwyrodnienie stawów – przyczyny

Jeżeli pacjent cierpi na zwyrodnienie stawów, przyczyny mogą się różnić. Warto zwrócić uwagę na miejsce, w którym pojawiają się dolegliwości.

• Staw biodrowy odpowiada za obszerny zakres ruchu w różnych kierunkach. Przeciążenia mogą występować nawet wskutek zbyt dużej masy ciała.
  • Zwyrodnienie stawu kolanowego jest spowodowane zazwyczaj przeciążeniami podczas ruchów skrętnych oraz przeciążeniem związanym z dużą masą ciała.
  • Choroba zwyrodnieniowa może dotyczyć również podstawy palucha lub stawów śródstopia. Najrzadziej występuje w przypadku kostki.

Powodem zwyrodnienia stawów może być również: wiek, urazy, deformacje, złe ustawienie kości po wypadkach, choroby zakaźne i ogólnoustrojowe.

Leczenie zwyrodnienia stawów obwodowych i kręgosłupa

Jak wspomnieliśmy, jednym z najczęstszych objawów są dolegliwości bólowe, które powstają w wyniku braku aktywności fizycznej oraz siedzącego trybu życia. Dlatego też jednym ze sprawdzonych sposobów na leczenie zwyrodnienia stawów obwodowych i kręgosłupa jest rehabilitacja. W tym celu warto udać się do specjalistów w AMED-Klinika, którzy opracują indywidualny program zajęć.

Warto zwrócić uwagę, że leczenie zwyrodnienia stawów obwodowych wymaga operacji w przypadku bardzo zaawansowanych zmian i bólu uniemożliwiającego funkcjonowanie. Zazwyczaj wystarczy pomoc fizjoterapeuty, ale czasami potrzebna jest również interwencja chirurgiczna.

Zmiany zwyrodnieniowe stawów – rehabilitacja

Jeżeli specjalista zdiagnozował u Ciebie zmiany zwyrodnieniowe stawów, rehabilitacja pomoże Ci wrócić do sprawności i ograniczyć wpływ objawów na codzienne życie. W AMED-Klinika zapewniamy pomoc specjalistów oraz bogate zaplecze w postaci nowoczesnych technologii. Leczenie zwyrodnienia stawów obwodowych i kręgosłupa obejmuje kilka metod.

Zanim jednak wdrożymy leczenie zwyrodnienia stawów obwodowych i kręgosłupa, wykonujemy szereg badań diagnostycznych. Wśród nich pojawiają się badania: EMG, izokinetyczne, na platformie stabilograficznej, analiza chodu na bieżni diagnostycznej.

Program rehabilitacji w naszej klinice może obejmować terapię manualną, kinezyterapię, trening funkcjonalny, ćwiczenia, fizykoterapię. Wśród stosowanych metod pojawiają się:

• Fala uderzeniowa to fala akustyczna,  czyli fala gwałtownego wzrostu ciśnienia, która pobudza cyrkulację krwi oraz stymulację metabolizmu. Zdarza się, że jest alternatywą dla operacji chirurgicznej.
  • Prądy, czyli wykorzystanie prądu stałego lub zmiennego o różnej częstotliwości.
  • Terapia zimnem, czyli krioterapia, podczas której wykorzystuje się niską temperaturę – nawet -176 stopni Celsjusza. Dzięki niej łagodzimy dolegliwości bólowe. Krioterapia obejmuje miejsce zmienione chorobowo.

Rwa kulszowa – rehabilitacja w Katowicach w klinice AMED

Rwa kulszowa (Lumbago) to ucisk na nerwu kulszowego objawiający się zazwyczaj nagłym, silnym bólem w okolicy odcinka lędźwiowego kręgosłupa, promieniujący w kierunku nóg. Jeżeli dostrzeżesz również poniższe objawy, może okazać się, że doskwiera Ci rwa kulszowa. Rehabilitacja może okazać się w takim przypadku niezbędna. Z jakimi objawami wiąże się Lumbago? Oto kilka z nich:

• zaburzenia czucia,
  • niedowład, który dotyczy zazwyczaj niemożności zginania i prostowania stóp,
  • osłabienie siły mięśniowej oraz zaburzenia czucia w obrębie podudzia, stopy, uda lub pachwiny,
  • uczucie drętwienia.

Jeżeli dokucza Ci rwa kulszowa, rehabilitacja może okazać się najlepszym rozwiązaniem. Na początku, kiedy pojawia się silny ból, nie zaleca się jednak ćwiczeń. Dopiero po wykluczeniu intensywnego bólu przychodzi czas na fizjoterapię. Jakie działania wprowadzamy, kiedy u pacjenta została wykryta rwa kulszowa? Rehabilitacja obejmuje między innymi: ćwiczenia rozciągające, wzmacniające mięśnie brzuch, grzbietu oraz zajęcia aerobowe.