Neurorehabilitacja – uszkodzenia układu nerwowego

Układ nerwowy w ciele człowieka odgrywa bardzo ważną rolę. Kiedy pojawia się jakikolwiek defekt, ogranicza komfort życia i codziennego funkcjonowania. Dlatego tak ważna jest kompleksowa pomoc w przypadku takich problemów i dolegliwości. Jednym z elementów leczenia jest neurorehabilitacja. Jak pomaga w przypadku chorób lub uszkodzenia układu nerwowego?

Choroby i uszkodzenia układu nerwowego

Układ nerwowy w ciele człowieka odpowiada za odbieranie i przekazywanie bodźców oraz informacji. Bardzo często jakiekolwiek zaburzenia tej struktury kojarzyło się przede wszystkim z nieuleczalną, przewlekłą niepełnosprawnością. Aktualnie jednak uszkodzenia układu nerwowego są możliwe do “naprawienia”. W efekcie przywrócenie dawnej sprawności jest realne. Jednocześnie warto wyróżnić dwa elementy układu nerwowego. Pierwszy z nich to centralny układ nerwowy, kóry obejmuje mózg i rdzeń.

Drugi z nich, czyli obwodowy, to nerwy obwodowe, które odpowiadają za przepływ informacji z całego ciała do CUN i z CUN do całego ciała. Dzieli się je na włókna dośrodkowe (aferentne) i odśrodkowe (eferentne).  Drugą częścią jest ośrodkowy układ nerwowy, który obejmuje: mózgowie oraz rdzeń kręgowy.

Układ nerwowy wyróżnia się szczególną neuroplastycznością. Dzięki temu stworzenie nowych połączeń jest możliwe po wprowadzeniu odpowiedniego leczenia. Kiedy pojawiają się choroby lub uszkodzenia układu nerwowego, może pomóc między innymi neurorehabilitacja. Dzięki niej przyspieszysz powrót do sprawności.

Uszkodzenie ośrodkowego układu nerwowego – objawy

Jeżeli pojawia się uszkodzenie ośrodkowego układu nerwowego, objawy, na które musisz zwrócić uwagę, są charakterystyczne. Wiele zależy od tego, w której części pojawia się defekt. Pojawiają się również różnice w czynnikach. Uszkodzenia układu nerwowego mogą być mechaniczne lub spowodowane przewlekłą chorobą.  Jak rozpoznać uszkodzenie ośrodkowego układu nerwowego? Objawy, jakie można wymienić, to między innymi:

• zaburzenia mięśni,
  • zaburzenia ruchu stawów,
  • zaniki mięśniowe, porażenia lub niedowład mięśni,
  • zaburzenia równowagi,
  • czuciowe i ruchowe defekty takie jak: afazja, agnozja, akalkulia.

Dlaczego neurorehabilitacja jest tak ważna?

Neurorehabilitacja pomaga w redukcji objawów uszkodzenia układu nerwowego oraz usprawnia powrót do pełnej funkcjonalności. Dodatkowo praca specjalistów pomaga w wyeliminowaniu nieprawidłowego wzorca ruchowego oraz wtórnego uszkodzenia nerwów. Jeżeli neurorehabilitacja zostanie wdrożona w odpowiednim czasie, można wyeliminować ryzyko długotrwałych konsekwencji.

Jak przebiega neurorehabilitacja?

Neurorehabilitacja rozpoczyna się od zdiagnozowania pacjenta. W tym celu przeprowadzamy nie tylko wywiad, ale również szereg specjalistycznych badań. Wśród nich można wymienić: badania EMG, na platformie stabilograficznej, analizy chodu na bieżni diagnostycznej, badania izokinetyczne. Dzięki nim jesteśmy w stanie określić stan funkcjonalny, problemy w codziennym funkcjonowaniu, wykonywaniu podstawowych czynności oraz ruchów. Po zdefiniowaniu problemu przychodzi czas na opracowanie indywidualnego programu neurorehabilitacji.

W AMED-Klinika wprowadzamy neurorehabilitację, opierając program na różnych metodach oraz nowoczesnych urządzeniach. Wśród nich pojawiają się następujące metody:

• Terapia neurofizjologiczna (PNF, IBITA Bobath), która obejmuje kompleksową kinezyterapię i opiera się na zasadach wykonywania czynności ruchowych. Wykorzystuje się ją do odzyskania utraconych lub redukowaniu zaburzonych umiejętności ruchowych.
  • Terapia manualna, czyli stosowanie odpowiednich chwytów i manipulacji, które umożliwiają wykrywanie i leczenie zaburzeń.
  • Kinezyterapia, czyli leczenie ruchem, gimnastyka lecznicza lub ćwiczenia usprawniające,
  • Fizykoterapia pomaga w łagodzeniu dolegliwości bólowych, leczeniu stanów zapalnych. Podczas takiej terapii wykorzystujemy: krioterapię, ultradźwięki, promieniowanie laserowe,  prąd, pole magnetyczne

oraz nowoczesne urządzenia:

• EGZOSZKIELET EKSO GT – umożliwia ponowną naukę prawidłowych wzorców chodu i wspomaga odpowiednie stawianie stóp.
  • LOKOMAT PRO 6 – automatyczna orteza dolnych kończyn umożliwia naukę chodu u pacjentów bez dostatecznej siły mięśniowej.
  • ERIGO PRO – stół terapeutyczny pozwalający na pionizację pacjenta oraz stymulację poprzez system elektronicznych siłowników.
  • ARMEO SPRING, PABLO, HAND OF HOPE – pomaga w przywróceniu funkcji kończyny górnej poprzez aktywne odciążenie oraz zadaniowy biofeedback.
  • EGZOSZKIELET INDEGO – służy do rehabilitacji chodu na zasadach nauki ruchów motorycznych i reedukacji chodu.