Terapia neurorozwojowa
Czym jest fizjoterapia neurorozwojowa?
Fizjoterapia neurorozwojowa to specjalistyczna forma diagnostyki i terapii, skupiająca się na wsparciu i rozwijaniu zdolności ruchowych u dzieci z zaburzeniami rozwoju psychoruchowego. Dziedzina ta ma na celu ocenę rozwoju dziecka na każdym etapie jego życia, a następnie poprawę kontroli ruchowej, równowagi, siły mięśniowej oraz koordynacji, co umożliwia dziecku osiągnięcie większej niezależności w codziennych czynnościach. Za pomocą różnorodnych technik i ćwiczeń, oraz odpowiedniej pielęgnacji, fizjoterapeuta dostosowuje terapię do indywidualnych potrzeb każdego dziecka, wspierając jego zdolności rozwojowe i jakość życia. W czasie wizyty przeprowadzany jest również instruktarz rodziców, dotyczący prawidłowego wykonywania podstawowych czynności pielęgnacyjnych, mających znaczący wpływ na rozwój dziecka. Główne cele fizjoterapii neurorozwojowej.
Główne cele fizjoterapii neurorozwojowej dzieci obejmują korygowanie asymetrii ciała, normalizację napięcia mięśniowego, integrację odruchów i integrację sensoryczną, poprawę kontroli ruchowej oraz rozwijanie właściwych wzorców motorycznych. Terapia neurorozwojowa skupia się na wykorzystaniu specjalistycznych technik, takich jak koncepcja NDT Bobath , metoda Vojty , terapia manualna pediatryczna, aby wspierać rozwój psychoruchowy i umożliwić dzieciom osiągnięcie większej niezależności i funkcjonalności w codziennym życiu. Poprzez dążenie do zintegrowania różnych elementów terapii, fizjoterapia neurorozwojowa ma na celu stworzenie optymalnych warunków dla wszechstronnego rozwoju ruchowego i poprawy jakości życia dzieci z zaburzeniami neuromotorycznymi.Rodzaje zaburzeń i stany w których zalecana jest fizjoterapia neurorozwojowa.
Fizjoterapia neurorozwojowa jest przeznaczona dla dzieci z różnymi zaburzeniami psychomotorycznymi lub opóźnieniami rozwojowymi, które mają wpływ na funkcjonowanie układu nerwowo-mięśniowego. Wśród pacjentów Kliniki Amed w Katowicach, są między innymi:
-
Dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym (CP) - grupa zaburzeń ruchowych spowodowanych uszkodzeniem mózgu w okresie prenatalnym, okołoporodowym lub we wczesnym dzieciństwie.
-
Dzieci z opóźnieniem w osiąganiu milowych kamieni rozwojowych - dzieci, które nie osiągają etapów rozwoju ruchowego w oczekiwanym czasie.
-
Dzieci z zaburzeniami genetycznymi wpływającymi na rozwój neurologiczny, takie jak zespół Downa, zespół Rett czy zespół Angelmana.
-
Dzieci z uszkodzeniami mózgu w wyniku urazów, wypadków lub chorób neurologicznych.
-
Dzieci z zaburzeniami równowagi, koordynacji lub kontroli ruchowej.
-
Dzieci z zaburzeniami tonusu mięśniowego, takimi jak hipotonia (obniżone napięcie mięśniowe) lub hipertonia (podwyższone napięcie mięśniowe).
-
Dzieci z cechami asymetrii ciała lub nieprawidłowymi wzorcami ruchowymi.
- Wcześniaki w celu wyrównywania braków w rozwoju psychomotorycznym
Fizjoterapia neurorozwojowa jest dostosowana do indywidualnych potrzeb każdego dziecka, a terapeuci specjalizujący się w tej dziedzinie opracowują indywidualne plany terapeutyczne, aby wspierać rozwój neurologiczny i poprawę funkcjonowania ruchowego u dzieci z różnymi wyzwaniami rozwojowymi.
Terapeutyczne podejście w fizjoterapii neurorozwojowej.
Terapeutyczne podejście w fizjoterapii neurorozwojowej opiera się na indywidualnym planowaniu i dostosowywaniu terapii do potrzeb każdego pacjenta, z uwzględnieniem specyficznych wyzwań. Terapia poprzedzona jest dokładną diagnostyką wykorzystującą obserwację i testy weryfikujące ewentualne deficyty i zaburzenia. Terapeuci skupiają się na stymulowaniu odruchów, rozwijaniu prawidłowych wzorców ruchowych oraz poprawie kontroli i równowagi ciała, aby wspierać rozwój motoryczny i funkcjonalność pacjentów. Poprzez zaangażowanie pacjenta w aktywną terapię, podejście neurorozwojowe promuje osiąganie postępów i niezależności w codziennych aktywnościach życiowych.Metody i techniki stosowane w terapii neurorozwojowej.
Metody i techniki stosowane w terapii dziecka są dobierane przez fizjoterapeutę indywidualnie względem realnych potrzeb i deficytów w czasie każdej terapii. Do metod stosowanych w klinice Amed zaliczamy elementy:
-
Metoda NDT Bobath (Neurodevelopmental Treatment ): Jest to powszechnie stosowana metoda w fizjoterapii dziecięcej, skupiająca się na poprawie jakości ruchów i kontroli motorycznej poprzez stymulację odpowiednich wzorców ruchowych.
-
Metoda Vojty: Wykorzystuje techniki stymulujące odruchy ruchowe, które wspierają rozwój umiejętności motorycznych u dzieci.
-
Metoda PNF (proprioceptywno-neuromuskularna): Stosowana w celu poprawy równowagi, siły mięśniowej i koordynacji ruchowej u dzieci.
-
Terapia sensoryczna: Obejmuje różnorodne ćwiczenia i techniki, które mają na celu zintegrowanie bodźców sensorycznych i poprawę reakcji na bodźce u dzieci z zaburzeniami sensorycznymi.
-
Terapia ręki (hand therapy): Skupia się na rozwijaniu zdolności manualnych i motorycznych dłoni u dzieci.
- Trójpłaszczyznowa manualna terapia stóp: to specjalistyczna technika fizjoterapeutyczna, która wykorzystuje delikatne techniki manualne w trzech płaszczyznach ruchu w celu poprawy funkcji stóp, korekcji wad postawy oraz zwiększenia zakresu ruchu, wspierając zdrowy rozwój kończyn dolnych.