Zwichnięcia, skręcenia oraz złamania
- rehabilitacja w AMED-Klinika

Najczęstszymi urazami kończyn dolnych i górnych są: złamania, skręcenia oraz zwichnięcia. Powrót do sprawności wymaga w takich przypadkach szczególnej opieki specjalistów. Jeżeli dojdzie do zwichnięcia, skręcenia lub złamania, rehabilitacja okazuje się niezbędna. W AMED-Klinika skupiamy się na tym, by dopasować nasze działania do indywidualnych potrzeb pacjenta. Czym różnią się te urazy i jakiej rehabilitacji wymagają? Odpowiadamy.

Zwichnięcia, skręcenia, złamania - rozpoznanie

Zacznijmy od rozróżnienia tych trzech rodzajów urazów kończyn dolnych i górnych. Jest to kluczowe podczas doboru indywidualnego programu rehabilitacji. Po złamaniu kości udowej, biodrowej, stawu skokowego, nadgarstka kluczowe okazują się odpowiednie ćwiczenia pod okiem specjalistów. Zaniedbanie etapu rehabilitacji może nieść ze sobą konsekwencje, które będą wiązały się z utrudnieniami podczas wykonywania codziennych czynności.

• Skręcenie to uraz występujący najczęściej w przypadku stawu skokowego czy nadgarstków. Jest to przekroczenie zakresu ruchu w stawie, wskutek czego dochodzi do uszkodzenia struktur wewnątrzskokowych i okołostawowych. Charakterystycznymi objawami są przede wszystkim: ostry ból, opuchlizna, nierzadko krwiak, ostry stan zapalny oraz obrzęk. Nie zawsze jednak można zauważyć wszystkie te objawy jednocześnie.

• Zwichnięcie, czyli uszkodzenie stawu, polega przede wszystkim na przemieszczeniu się kości i przerwania na poziomie powierzchni stawowych. Występuje naciągnięcie lub rozerwanie torebki stawowej. Wśród charakterystycznych objawów zwichnięcia pojawiają się: silny ból, obrzęk, krwiak, ograniczenie lub całkowity brak ruchomości, opór w przypadku ruchów nerwów. Może dojść również do uszkodzenia nerwów lub naczyń krwionośnych.

• Złamanie powoduje silniejszy ból. Bardzo często zmienia się ułożenie kończyny, która wygląda nienaturalnie. Wyróżnia się złamania otwarte i zamknięte. W pierwszym przypadku kość przebija skórę. Jeżeli dojdzie do złamania, rehabilitacja to kolejny etap leczenia. Zanim do niej dojdzie, wymagana jest interwencja w postaci nastawienia oraz unieruchomienia kończyny.

Złamanie kości udowej - rehabilitacja jest konieczna?

Kiedy dojdzie do złamania, w pierwszej kolejności należy udać się do ortopedy. Uraz może wymagać nie tylko nastawienia i unieruchomienia, ale również leczenia operacyjnego. W niektórych przypadkach, kiedy dojdzie do uszkodzenia włókna lub połączeń nerwów, istnieje poważne ryzyko niepełnosprawności. Dlatego gdy dochodzi do złamania, rehabilitacja jest niezbędna.

Złamanie szyjki kości udowej występuje bardzo często w przypadku starszych osób, u których postępuje osteoporoza. W takiej sytuacji liczy się czas, by w porę przywrócić wszystkie funkcje po urazie. Dlatego tak ważna jest rehabilitacja po złamaniu kości udowej.  Dzięki niej pacjent ma szansę na szybszy powrót do sprawności oraz uniknięcie powikłań. Kluczowe w tym przypadku jest przygotowanie indywidualnego programu rehabilitacji po złamaniu kości udowej.

Jak przebiega rehabilitacja po złamaniu kości udowej lub innej części kończyny dolnej?

Pierwszym etapem rehabilitacji po złamaniu kości udowej lub innej części kończyny dolnej jest wstępna ocena stanu zdrowia pacjenta oraz diagnoza. Naszym celem jest obiektywizacja procesu leczenia. Dlatego wprowadzamy takie techniki jak: badania EMG, na platformie stabilograficznej, analizę chodu na bieżni diagnostycznej, badania izokinetyczne. Dzięki temu rehabilitacja po złamaniu kości udowej lub innej części kończyny dolnej będzie skuteczniejsza.

Kolejnym etapem jest wprowadzenie odpowiednich ćwiczeń, które umożliwiają łagodzenie dolegliwości bólowych, stanów zapalnych czy też redukcję obrzęków. Dodatkowo należy wprowadzić działania poprawiające ruchomość, wzmacniające siłę i wytrzymałość mięśniową, poprawiające biomechanikę.

Metody stosowane w AMED-Klinika podczas rehabilitacji po złamaniu kości udowej

Jeżeli u pacjenta wystąpiło złamanie kości udowej, rehabilitacja powinna obejmować szereg działań ułatwiających powrót do sprawności. Stawiamy przede wszystkim na:

• Terapii manualnej wprowadzającej odpowiednie chwyty i manipulacje, które pomagają w wykryciu i leczeniu schorzeń.
  • Ortopedycznej Terapii Manualnej (OTM) – wsparcie w redukcji objawów takich jak: ból, nadmierna lub ograniczona ruchomość w stawach fizjologicznych.
  • Terapia neurofizjologiczna (PNF, IBITA Bobath) – kompleksowa kinezyterapia opierająca się na zasadach wykonywania czynności ruchowych. Wykorzystuje się ją do odzyskania utraconych lub redukowaniu zaburzonych umiejętności ruchowych.
  • Fizykoterapii opierającej się na wykorzystaniu fali uderzeniowej, prądu stałego lub zmiennego o różnej częstotliwości.

Jeżeli zdiagnozowany uraz to złamanie stawu skokowego, rehabilitacja przebiega podobnie, a specjaliści stosują powyższe metody, ale w innym zakresie. Dodatkowo wprowadzają specjalistyczne urządzenia wspierające pacjenta w drodze do sprawności:

• EGZOSZKIELET EKSO GT – umożliwia reedukację chodu w przypadku niedowładu kończyn dolnych.
  • LOKOMAT PRO 6 – automatyczna orteza dolnych kończyn pozwala na utrwalenie prawidłowego wzorca chodu.
  • EGZOSZKIELET INDEGO – służy do rehabilitacji chodu na zasadach nauki ruchów motorycznych i reedukacji chodu.

Rehabilitacja po złamaniu ręki w AMED-Klinika

Rehabilitacja po złamaniu ręki ma na celu pomóc pacjentom w funkcjonowaniu w nowej rzeczywistości. Należy zwrócić uwagę przede wszystkim na obyciu się ze sprzętem pomocniczym. Jest to etap wczesnej pracy specjalistów. Zadaniem rehabilitanta jest również pokazanie ćwiczeń, które należy wykonywać, by uniknąć zanikania mięśni, zakrzepów.

Drugi etap rehabilitacji ręki po złamaniu polega na zintensyfikowaniu ćwiczeń.Jeżeli pojawią się takie dolegliwości jak: przykurcze, sztywność stawów czy przewlekły ból, pomoc rehabilitanta jest niezbędna. Odpowiednio dopasowane ćwiczenia pozwolą na odzyskanie pełnej sprawności sprzed urazu.

Rehabilitacja po złamaniu ręki opiera się nie tylko na wyżej wspomnianych metodach, ale również zastosowaniu specjalistycznych, nowoczesnych urządzeń. Wśród nich pojawiają się:

• ARMEO SPRING – przeznaczone dla pacjentów z ograniczoną lub całkowicie utraconą funkcjonalnością ramienia. Stosuje się ją, gdy złamanie ręki spowoduje uraz nerwu obwodowego.
  • PABLO – pomaga w rehabilitacji dysfunkcji motorycznych kończyn górnych.

Rehabilitacja skręceń i zwichnięć

Rehabilitacja skręceń i zwichnięć w AMED-Klinika opiera się na indywidualnym programie treningowym, który pomaga odzyskać sprawność. Nasi specjaliści opierają swoje działania na metodach takich jak:

• Terapia manualna – podczas pierwszego etapu, czyli diagnostyki, przeprowadzamy badania ogólne, manualne oraz ruchowe. Następnie wprowadzamy działania mające na celu manualną mobilizacje tkanki mięśniowej, stawów i układu nerwowego.
  • Terapia tkanek miękkich ma na celu redukcję napięć oraz dysfunkcji, co prowadzi do poprawy sprawności. Rehabilitanci oddziałują na mięśnie, więzadła, torebki stawowe.